Skrivet den av • Kategorier: Sångfåglar

Sångpedagog Anneli BjörklundDet var ett tag sen ni fick träffa en ny sångfågel, men nu är det äntligen dags! Sommarens sångfågel är Anneli Björklund som sen en liten tid tillbaka finns med bland sångpedagog.se:s pedagoger. Här hittar du hennes profil. Jag (Emma) ställde några frågor till Anneli häromdagen, så här får ni lära känna henne lite bättre:

Hej Anneli! Vad roligt att du är en av sajtens nyaste sångpedagoger! Jag blir nyfiken på vad som är just din ”grej” som sångpedagog, vad utmärker dig?

Jag ställer många frågor till mina elever för att de själva ska reflektera över det som händer när de sjunger och bli medvetna om hur de kan korrigera eventuella brister i teknik eller uttryck. Jag förklarar och instruerar men hela tiden med tanken att de till fullo ska förstå det som händer. Jag fokuserar mycket på det och att de ska kunna jobba vidare hemma genom att alltid vara medvetna och lyhörda på sina kroppar och röster.

Det låter verkligen klokt. Så hur tänker du då när du möter en ny sångelev för första gången, inför er första lektion tillsammans?

Oftast träffar jag inte mina elever personligen innan den första lektionen, utan den mesta kontakten sker på mail eller på telefon. Jag ber dem att ta med en låt som de kan så att de har chansen att få sjunga något tryggt första gången. De ska få ett bra och seriöst första intryck av mig som pedagog och därför börjar jag att ta reda på vad de har för mål med att ta lektioner och pratar en liten stund i början på första träffen. Det är inte för min skull de är hos mig utan för sin egen skull.

Jag blev lite extra nyfiken på dig eftersom du har gått på Berklee i USA – häftigt! Kan du berätta lite om utbildningen du gick där?

Jag sökte Berklee för att få komma iväg till något nytt och spännande, och jag har haft flera lärare som gått där och pratat gott om skolan. Jag läste många olika fristående kurser inom musik och sång. Det var jazzteori, gehör, musikdata och arrangering som teoretiska ämnen. Det var mycket sång! De kurser som jag läste tillsammans med andra i grupp som en masterclass var t ex jazz/bluessång, audition skills, bakgrundssång/kör, à vista-sång, studioinspelningsteknik för sång, funkensemble, rock och popensemble.

Det låter ju jättekul! Tycker du det finns skillnader i hur man undervisar i sång här i Sverige jämfört med USA? Fick du med dig några personliga erfarenheter och tankar kring det?

Jag fick sånglektioner en halvtimme i veckan och på den korta tiden skulle man sjunga både klassiskt, teknikövningar och arior, och afro (rock/pop/m.m.) Så det var intensivt. Vi hade också två prov per termin då vi skulle visa våra framsteg. Sångpedagogerna på Berklee jobbar efter den modellen men med sina egna personliga metoder, så det var nyttigt att byta lärare efter en termin för att få andra infallsvinklar. Jag upplever det som lite annorlunda än här i Sverige, för här finns ibland en uppfattning om att man ska vara antingen klassisk eller afro. Alla filosoferar inte så, men det bli lätt att man hamnat i ett fack när man väljer inriktning på olika skolor här.

Intressant. Fick du med dig något/några extra bra sångkunskaper eller -insikter från din tid på Berklee?

På Berklee finns en grundtanke om den hela rösten, som ska kunna sjunga allt, både klassiskt och andra genrer. Det har jag anammat och tror på. Min egen sång utvecklades mycket genom att jag sjöng mer klassiskt!

Tänkvärt, tycker jag! Men en helt annan fråga: vad är ditt bästa sångminne?

Oj, det var svårt. Jag har så många bra minnen från sommarsångkurser som jag har varit på uppe på Framnäs folkhögskola när jag gick gymnasiet. Där lärde jag mig så otroligt mycket som jag har med mig än idag!

Och hur värmer du själv upp? Det kan vara intressant för sångintresserade att få veta hur en sångpedagog själv gör!

Jag stretchar och sträcker mycket på mig för att få igång kroppen, och så masserar jag mina käkar och halsmuskler för att minska mina spänningar. Väcker stödet och släppet med några enkla andnings- och stödövningar. Sen går jag vidare till att långsamt väcka rösten med rullande R och läpprullningar i olika lägen. Skalövningar och glidande glissandoövningar för att mjuka upp hela röstregistret är skönt att hålla på med några minuter. Sen gör jag oftast en rörlighetsövning (”wail-övning”) som avslutning.

Tack för de bra tipsen, det kan hjälpa många på traven när de ska värma upp på egen hand! Skulle du även kunna ge ”tre snabba tips” till den som vill bli en bättre sångare?

Tänk på hur du andas, har du kontakt med sitt stöd och släpp?
Var lyhörd för vad din kropp vill säga dig, är du spänd någonstans, vad kan du göra för att minska spänningarna?
Sjung sånt som tilltalar dig!

Bra tips! Har du själv någon/några sångidoler eller -förebilder? Eller favoritsångare kanske?

Rachelle Ferrell är en av mina favoriter, hon har en så gymnastisk röst och när hon sjunger tänker jag ofta på en gymnast eller trapetskonstnär som svingar sig mellan olika höjder och djup. Häftigt!
Jag gillar Freddie Wercury väldigt mycket. Sångare som sjunger rock/pop riktigt bra men som är klassiskt skolade, antingen röstligt eller på ett annat instrument, i grunden är väldigt kul och intressant!

Håller med! :) Så avslutningsvis; vilken är din favoritlåt just nu?

Running back för more från musikalen ”Blondel” i Elaine Paiges tolkning.

Den får vi kolla in..! Tack Anneli för pratstunden och ha en jätteskön sommar!

Leave a Reply

  • (will not be published)