Sångbloggen

Välkommen till Sångbloggen!


Ta chansen att sjunga och utveckla sångrösten en hel vecka i en fantastisk omgivning på slottet i Stensund. Tillsammans med Sångspecialisten Maria Dillon får du fördjupa dina kunskaper om din egen röst och dess resurser med stöd av grundläggande sångtekniker såsom kroppshållning, andning, tonbildning o s v. Inom genrer som bl a visa, pop/rock, musikal och jazz.

Några få platser kvar 6 – 11 augusti

Kontakta Stensunds Folkhögskola för mer info:

http://www.stensund.se/sommarkurser-2017/skapa/utveckla-din-s%C3%A5ngr%C3%B6st-i-gemenskap-och-fantastisk-milj%C3%B6-31210078

http://www.sångspecialisten.se

Idag på internationella yogadagen bjuder Sångspecialisten på gratis Sång-yoga i Wasaparken kl. 16.40 i Norrköping!

 

Att jobba med sångteknik behöver inte bara ha den fördelen att man utvecklar sin sångröst. En bonus som också (om man vill) kommer på köpet är att man samtidigt förbättrar sin talröst.

Snacka om att slå två flugor i en smäll?!

Därför är det en minst sagt bra grundinställning att jobba med tal och sång i ett helhetsperspektiv.

Att känna att man kontrollerar sin talröst bidrar till en stark självkänsla och förstärker det intryck man ger, inte minst när man talar offentligt.

Eftersom sångteknik och den röstteknik man använder för att få en slitstark, bra och förtroendeingivande talröst är snarlik, finns ingen poäng att skilja dem åt.

Däremot vinner man mycket på att utgå från just talet även om man har som huvudambition att förbättra sin sångröst. Det finns med andra ord mycket, rösttekniskt användbart, att ta med sig från talet till sången och vice versa.

Det har till exempel den fantastiska sångaren och skådespelaren Glenn Close förstått, som uttrycker med sina egna ord:

The only way that I could kind of psychologically attack the big song were thinking of them as monologues and then slowly kind of slide them into the music.

David Sennerstrand röstcoach snackasunt.se

Hur hittar man egentligen det där berömda magstödet? Matilda ger dig tips på vägen.

När man börjar sjunga så tycker många att det är svårt att pricka toner med kraft och höga toner är nästan omöjligt.

Många av mina nybörjarelever klagar på att de får ont i stämbanden och att det låter ansträngt när de sjunger.

Men om man har rätt sångteknik så kan man inte behöva få ont i stämbanden. Om man får ont i stämbanden så sjunger man på fel sätt.

Hemligheten bakom en kraftfull stämma är att utnyttja sitt magstöd fullt. Det innebär att man alltid tar hjälp av sitt magstöd när man sjunger. Speciellt viktigt är det att använda sitt magstöd när man försöker nå de hösta tonerna. För att få en bra sång som är jämn och klangfull så behöver du ha kontroll på din andning. För att få en  bra andning aktiverar du dina muskler omkring din mage och lungor.

Men hur hittar man då sitt magstöd?

Stå rakt och sträck på dig, lägg händerna på magen och stöt fram konsonanter som Ha-ha-ha. När du gör detta så ska du känna att musklerna spänns i din mage.

Ett annat sätt att hitta sitt magstöd är att föreställa sig att någon kommer att slå dig mitt i magen. Då aktiverar du stödmusklerna.

En bra övning man kan göra är att säga ett långt och ljudande Ssssss. I början av övningen putar du med magen som om du vore riktigt mätt och sen börjar du ljuda på S och magen går inåt. Övningen låter ungefär som en ringlande orm. I slutet av ”ormövningen” ska du vara riktigt slut i magmusklerna och du måste kämpa för att orka med. I denna övningen är det viktigt att magmusklerna under naveln arbetar hårt så hjälp dig själv genom att trycka lite lätt på området under naveln.

Att hitta sitt magstöd kan vara lite svårt och man får öva mycket i början men det är som med all övning efter ett tag släpper det.

Matilda Lycka till!

SångtipsLagom till höstterminens början kanske du är sugen på att öva upp sångrösten lite? Här är fem nya tips till dig som vill bli en bättre sångare eller bara slipa lite på sångrösten:

1. Hur pratar du egentligen?

Tänk på hur du pratar! Om rösten t ex knarrar eller om du talar i ett väldigt högt och ansträngt röstläge så gör du rösten onödigt trött. Dessutom hamnar rösten i ett visst ”läge” eller i en vana, som går ut över sångrösten och gör det svårt att sjunga rätt.

2. Beundra din spegelbild

Prova att sjunga framför spegeln ibland. Om man har vissa tics brukar man lätt lägga märke till dem i en spegel. Vanligt är att man åker ut eller åt sidan med käken, att man står snett, svankar, eller att huvudet/nacken har en dålig hållning. Det är också vanligt att spänna sig i ansiktet eller käken på olika sätt – detta kommer du se direkt om du kollar dig själv i spegeln medan du sjunger. Ha en avslappnad men aktiv hållning, och låt huvudet liksom hänga på en lodrät tråd. Tänk på att tonen/luften ska nå ut och vill ha en så skonsam och enkel väg som möjligt – så sträva efter att det i spegeln ska se så enkelt ut som möjligt när du sjunger!

3. Luften vill ha ett jämnt flow

Det är vanligt att man behöver öva på att få tonen jämn och stabil. Visualisera hur tonen ska se ut så här jämn och fin ut när du sjunger:

jamn-ton

och inte så här ojämn och ”hackig”:

ojamn-ton
Detta beror på luften, luftflödet. Du kan bli bättre genom att öva på att få följande ljud jämna och kontrollerade:
1. Ett långt ’Sch’
2. Ett långt ’rrr’
3. Ett långt ’bbb’ (fladdra/bluddra med läpparna)

Sträva efter att ha kontroll över luftflödet och inte ”pysa ut” allt på en gång. Du ska öva på att kunna hålla ljudet/tonen ganska länge, åtminstone 15 sekunder. Det kanske inte går till en början, i så fall får du förstås öva! Ljudet/tonen ska vara jämn och lika intensiv hela tiden, inte svajig eller olika stark.

När du övat ordentligt och känner att dessa ljud verkligen är jämna och kontrollerade – sjung istället på en och samma ton på ett långt ’jaaa’. Lyssna vidare efter stabilitet och ett jämnt tonflöde. När du behärskar detta kan du även öva det på fraser och låtar.

4. Nasal?

Sjunger du nasalt? Dvs att rösten låter lite gäll och ”näsig”? Prova att hålla för näsan när du övar – tonen ska komma från munnen och inte från näsan. Sträva efter att tonen inte låter olika när du håller för respektive inte håller för näsan.

5. Tålamod!

Kom ihåg att man inte blir Beyoncé över en natt! Det krävs att man övar under lång tid. Olika sångare blir bättre olika fort, man har olika röster och olika förutsättningar. Ha tålamod att pröva dig fram och glöm inte att övning ger färdighet!

Lycka till!

Ännu fler sångtips hittar du här och här.

sjungaVill du förbättra din sångröst? Önskar du bli bättre på att sjunga, bli mer tonsäker eller mindre trött när du sjunger? Idag får du tre nya sångtips från sångpedagog.se.

1. Sjung som DU sjunger

Många vill låta som sin idol eller förebild. Men det hörs om man forcerar och gör till rösten, och hos de allra flesta låter det inte bra. Så låt som dig själv, försök inte härma någon annans röst! Influeras gärna av andra eller använd effekter som du gillar hos andra sångare, men sjung som du sjunger.

2. Öva till musik!

Precis – öva sång genom att sjunga till musik. Man kan sjunga till andra sångare utan att försöka härma dem. Det är bra övning för t ex timing, frasering och tonbildning, men det blir roligare än att stå och ”torröva”. För att höra dig själv extra bra, och för att inte kunna luta dig mot sångarens på inspelningen, så sjung till karaokebakgrunder (det finns massor på Spotify). På så sätt övar du upp din förmåga att sjunga i time och pitch. Många som bara övar sång a capella blir mindre bra på detta, att hålla sig inom låtens och ”bandets” riktlinjer.

3. Bra sångteknik = bra andning

Blir du ofta spänd i halsen när du sjunger? Det är vanligt, och kan göra att det känns omöjligt att fortsätta sjunga. För att slippa bli så spänd bör du öva på att ha en aktiv och avslappnad helhetskänsla när du sjunger. Att hitta en sådan känsla mentalt kan hjälpa dig att hitta känslan i hela kroppen, inklusive halsen. Du ska inte vara spänd i halsen utan muskelaktiviteten känner du i mage/rygg till följd av att andningen styr luftens tryck. Kolla upp andningsteknik (stöd) i någon sångbok – andningen är grundpelaren i en god sångteknik.

Här hittar du ännu fler sångtips »

SångtipsVill du förbättra din sångröst? Önskar du bli bättre på att sjunga, bli mer tonsäker eller mindre trött när du sjunger? Idag får du tre sångtips från sångpedagog.se. Håll utkik efter fler tips till sångare, som publiceras snart!

1. Värm upp!

Börja inte med den svåraste, högsta, starkaste låten det första du gör. Värm upp kroppen lite, och sjung först svagt och inte så högt på t ex ’mmm’ och ’nnn’, eller en bit av en soft låt du kan. Det ska inte kännas ansträngt, i så fall tar du i för mycket. En idrottsman skulle aldrig gå direkt från omklädningsrummet till startblocken – och sångrösten behöver uppvärmning på samma sätt! Efter en liten stund kan du börja öka både volym och tonhöjd.

2. Sjung ut!

Prova att använda tanken att ”sjunga ut”! De flesta sångare låter genast lite bättre när de vågar sjunga ut. Ut med tonen, försök få din sång att sträva framåt, att nå långt, att flöda, att få ett flow. Det behöver inte nödvändigtvis vara att sjunga starkare, men att försöka få ut tonen så att den når ännu längre och känns ännu friare i halsen!

3. Vila när du behöver vila

Om du blir spänd eller får ont när du sjunger – ta en paus. Vila och prova på nytt när det känns bra igen. Om du får ont eller blir väldigt spänd gör du nämligen fel, och när man väl hamnat där är det nästan omöjligt att göra rätt genast. Vila ett tag istället.

Det var dagens tre sångtips – håll ut så delar vi på sångpedagog.se snart med oss av ännu fler korta, enkla tips till en bättre sångröst.

De senaste åren har många pedagoger och sångare inspirerats allt mer av Catherine Sadolins ”Complete Vocal Technique”. Komplett Sångteknik har enligt vissa revolutionerat sångteknikområdet och används idag av professionella sångare över hela världen. Men vad är egentligen Komplett Sångteknik? Vad går tekniken ut på? Läs vidare »

Anna Marmvik är en av sångpedagogerna här på sångpedagog.se, och hon driver det egna företaget AM Sångstudio. Här berättar Anna lite mer om sig själv och sin verksamhet!

Hej Anna! Hur ser din sång- och musikbakgrund ut? Hur började du med sång?

– Jag har alltid älskat att sjunga och började i barnkör när jag var 5 år. Vid 13 års ålder kunde jag äntligen börja ta sånglektioner i musikskolan och fastnade helt. Jag fortsatte med sånglektionerna, körsången och hann även med andra instrument som piano och viola och kammarmusik. På gymnasiet gick jag estetiskt program med inriktning musik i Oskarshamn. Efter studenten blev det Musikhögskolan i Piteå där jag läste 5 år och blev då sångpedagog. Under min sista termin i Piteå startade jag AM sångstudio.

Varför ville du bli sångpedagog? Vad var det som lockade med just det yrket?

– Sång gör mig glad och får mig att må bra, det vill jag gärna dela med mig. Jag får skapa eget uttryck och gillar att stå på scen. Så redan under min första termin med sånglektioner beslöt jag mig, 13 år gammal, för att jag skulle bli sångpedagog. Det har jag min första sångpedagog Anna Rosén att tacka för! Hon blev min idol och visade att man kan jobba med det man älskar, vilket jag själv känner att jag gör idag. Hon har dessutom stor genrebredd och ett stort hjärta, klart jag ville bli likadan! Jag har dessutom ett stort intresse för pedagogik och gillar att hjälpa andra.

Vad härligt att ha en yrkes-förebild på det sättet! Så vad är just ”din grej” som sångpedagog?

– Genrebredd, jag gillar att jobba, experimentera och leka med olika sångstilar. Allt från klassiskt, pop, visa, musikal till jazz, soul och rock. Jag trycker mycket på ett hälsosamt sångsätt där kroppen gör större delen av jobbet istället för halsen och strävar efter att rösten ska vara fri. Hos mig får man lära sig att skapa ett eget uttryck och om man vill även sin egen version av den aktuella låten. Vi jobbar mycket med uttryck och nyanser. Jag är dessutom inspirerad av CVT då flera av mina praktiker var hos en CVT-coach. (Complete Vocal Technique eller Komplett Sångteknik, reds. anm.).

Vad intressant, vi får ta en till intervju snart där du får berätta om CVT :) Har du någon ytterligare ”vision” eller ett särskilt tänk i undervisningen?

– Att alla kan sjunga och har rätt till en hälsosam röst. Att vi inte ska kopiera andra utan stå upp för den egna rösten och det egna uttrycket, det skapar dessutom en starkare röstidentitet och bättre självkänsla. Men vi får gärna bli inspirerade av andra. Och att alla problem har lösningar.

Inspirerande! Men du, var håller du och AM Sångstudio till?

– AM Sångstudio har en egen ljus och fräsch lokal i Halmstad som är anpassad för sång med ljudisolerat tak och stor yta. Här undervisar jag privatpersoner i ålder 11-75 år, både män och kvinnor. Men jag har hela Sverige som arbetsfält när jag föreläser och håller workshops om rösthälsa och konceptet ”Gör dig hörd” där många olika yrkesgrupper får lära sig att använda talrösten på ett hållbart sätt.

Jaså, vad intressant! Det borde du också berätta mer om framöver :)

Hur tänker du när du möter en ny sångelev för första gången?

– Vi sätter oss ner och samtalar innan vi börjar sjunga. Då pratar vi bland annat om vilka stilar eleven helst vill jobba med. Vad eleven vill med sin sång, vilka mål och behov som finns. Elevens musikaliska bakgrund och vilka eventuellt röstliga besvär eleven upplever idag.

Och hur värmer du själv upp?

– Jag värmer upp hela kroppen och börjar med ett fysiskt pass där jag stretchar hela kroppen och får upp flåset. Därefter väcker jag rösten och aktiverar stödet med toner i ett bekvämt läge för att sedan vidga med både höga och låga toner. Jag avslutar med utmanande smidighetsövningar.

Kan du ge ”tre snabba tips” till den som vill bli en bättre sångare?

– Visst! :) En lång, stolt och samtidigt avspänd hållning är en god bas. Andningen är viktig men kan ta tid att behärska, ta det lugnt och forcera aldrig inandningen utan släpp in luft. Och våga lek och ha roligt när du sjunger! Både med röstlägen, rytmer – testa att ändra betoningen i meningar och plötsligt får sångtexten en annan betydelse.

Bra tips, tack så mycket!

Kan du berätta om något sångminne?

– Oj, har flera stycken. Både från scenen under större konserter men även under övning som exempelvis en där jag var solist och hade en kör bakom mig och allt bara flöt på, en otrolig känsla!

Ja, det är den känslan man vill hitta! Har du någon/några sångidoler eller -förebilder? Eller favoritsångare?

– Oh ja, många. Sara Bareillies, Freddie Mercury, Malena Ernman, Ella Fitzgerald, Sissel och Idena Menzel för att nämna några.

Och avslutningsvis; vilken är din favoritlåt just nu?

– Oj, samma där, lyssnar på otroligt många olika, väljer efter humör. Just nu blir det bland annat Saturday in the park – Chicago, Come get it bae – Pharrell Williams, och New shoes – Paolo Nutini.

Tack för pratstunden Anna, och glad sommar!

Ett par relativt nya sångpedagoger här på sångpedagog.se är Matilda och Magdalena som tillsammans driver Acappella Studio i Göteborg. Jag, Emma, blev nyfiken på deras verksamhet och vision, och bad dem berätta lite om sig själva och Acappella Studio:

Hej Matilda och Magdalena! Kan ni inte berätta lite om Acappella Studio? När startade ni och vad var er vision?

Vi – Matilda Hanson och Magdalena Bergman – lärde känna varandra när vi studerade på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Under utbildningens gång började vi planera för att starta upp en egen sångskola i Göteborg. Processen som ledde fram till Acappella Studio tog ungefär två år och i januari 2014 lanserade vi vår hemsida och slog upp dörrarna till vår sångskola. Vår vision är att Acappella Studio ska vara öppen för alla – nybörjare eller vana sångare, unga som gamla.

Och vad är ”er grej” på Acappella Studio?

På Acappella Studio står sångglädjen i fokus. Vi har själva upplevt hur mycket sång kan betyda – både psykiskt och fysiskt ­– och det vill vi mer än gärna dela med oss av till våra elever. Sångundervisningen på Acappella Studio anpassas alltid utifrån varje enskild elevs förutsättningar och mål och med utgångspunkt i att eleven ska förankra en god sångteknik och en fri röst som håller i längden. Vi har båda gått flera kurser i musikdramatik vilket vi även tillämpar i sångundervisningen. Att förmedla en text med känsla och uttryck så att det berör är en betydande del i sång, vilket även våra elever får arbeta med.

Det låter inspirerande! Jag vet ju att ni finns i Göteborg, hur är era lokaler?

Acappella Studio ligger i centrala Göteborg, på Stigbergsliden 5B. Lokalen liknar en lägenhet med flera rum och vi har inrett lokalen med varma färger, tavlor, växter och en skön soffa. Vi vill att det ska kännas hemtrevligt och mysigt att komma in till Acappella Studio.

Ja, det låter mysigt! När det gäller undervisningen då, hur tänker ni när ni möter en sångelev för första gången? Vad kan en ny elev förvänta sig av sin första lektion hos Acappella Studio?

Vid första mötet med en elev så brukar vi börja med att bjuda på te eller kaffe och sätta oss ned och prata lite. Vi lyssnar in elevens tankar och förväntningar och anpassar undervisningen därefter. Innan första tillfället brukar vi be eleven att förbereda en sång som den känner sig trygg med och som vi kan arbeta med under första lektionen. Eleven kan förvänta sig att få en lektion fylld utav sång, glädje och råd för vidare utveckling.

Ni som möter många sångelever – vad är det vanligaste som de vill bli bättre på? Kan ni se någon ”trend” i vad människor vill uppnå med sina sånglektioner?

Vad eleverna vill uppnå med sin sång är väldigt varierande eftersom vi har många elever i olika åldrar och med olika bakgrund. Det vanligaste är att eleverna vill få bättre kontroll när de sjunger och förbättra sin sångteknik. Många killar vill öva på sina höga toner utan att spänna sig och bli bekväma med sin falsett. Många tjejer vill arbeta med att kunna sjunga starkt utan att få ont i halsen. Vissa drömmer om att bli artister medan andra vill ta sånglektioner för att våga sjunga tillsammans med andra i en kör.

Det är det som är så kul med sångpedagogyrket – att man får möta så många olika behov!
Skulle ni kunna ge ”tre snabba tips” till den som vill bli en bättre sångare?

Ja, här är våra tre tips:
Andning – En god andningsteknik är grundpelaren inom sång. Slappna av i bukmuskulaturen så att buken automatiskt åker utåt vid inandning och inåt vid utandning.
Aktivering av bukmuskulaturen –
sätt händerna i sidorna och hosta lite lätt för att känna hur musklerna arbetar. Det är bukmuskulaturen som ska arbeta när vi sjunger, inte musklerna kring halsen.
Avslappning – spänningar i axlar, hals, nacke och käke förhindrar elasticiteten i rösten och är ohållbart i längden. Genom att slappna av i axlar, hals, nacke och käke så får struphuvudet friare spelrum inne i halsen och det blir lättare att sjunga.

Tack för tipsen! Och avslutningsvis; vad lyssnar ni helst på för musik just nu? Vad har varit er ”höst-musik” i år?

Matilda: Under hösten har jag lyssnat mycket på Ed Sheeran. Jag gillar stämningen i låtarna och dessutom är de gitarrbaserade låtarna sköna och lätta att sjunga med i.

Magdalena: Jag har helt snöat in på Bo Kaspers Orkester under hösten och lyssnat mycket på deras gamla skivor. Jag tycker att Bo Sundström i Bo Kaspers har en vacker, varm och uttrycksfull röst och deras texter och musik är så otroligt svängiga.

Tack för pratstunden och god jul till er på Acappella Studio!

Sångpedagog Anneli BjörklundDet var ett tag sen ni fick träffa en ny sångfågel, men nu är det äntligen dags! Sommarens sångfågel är Anneli Björklund som sen en liten tid tillbaka finns med bland sångpedagog.se:s pedagoger. Här hittar du hennes profil. Jag (Emma) ställde några frågor till Anneli häromdagen, så här får ni lära känna henne lite bättre:

Hej Anneli! Vad roligt att du är en av sajtens nyaste sångpedagoger! Jag blir nyfiken på vad som är just din ”grej” som sångpedagog, vad utmärker dig?

Jag ställer många frågor till mina elever för att de själva ska reflektera över det som händer när de sjunger och bli medvetna om hur de kan korrigera eventuella brister i teknik eller uttryck. Jag förklarar och instruerar men hela tiden med tanken att de till fullo ska förstå det som händer. Jag fokuserar mycket på det och att de ska kunna jobba vidare hemma genom att alltid vara medvetna och lyhörda på sina kroppar och röster.

Det låter verkligen klokt. Så hur tänker du då när du möter en ny sångelev för första gången, inför er första lektion tillsammans?

Oftast träffar jag inte mina elever personligen innan den första lektionen, utan den mesta kontakten sker på mail eller på telefon. Jag ber dem att ta med en låt som de kan så att de har chansen att få sjunga något tryggt första gången. De ska få ett bra och seriöst första intryck av mig som pedagog och därför börjar jag att ta reda på vad de har för mål med att ta lektioner och pratar en liten stund i början på första träffen. Det är inte för min skull de är hos mig utan för sin egen skull.

Jag blev lite extra nyfiken på dig eftersom du har gått på Berklee i USA – häftigt! Kan du berätta lite om utbildningen du gick där?

Jag sökte Berklee för att få komma iväg till något nytt och spännande, och jag har haft flera lärare som gått där och pratat gott om skolan. Jag läste många olika fristående kurser inom musik och sång. Det var jazzteori, gehör, musikdata och arrangering som teoretiska ämnen. Det var mycket sång! De kurser som jag läste tillsammans med andra i grupp som en masterclass var t ex jazz/bluessång, audition skills, bakgrundssång/kör, à vista-sång, studioinspelningsteknik för sång, funkensemble, rock och popensemble.

Det låter ju jättekul! Tycker du det finns skillnader i hur man undervisar i sång här i Sverige jämfört med USA? Fick du med dig några personliga erfarenheter och tankar kring det?

Jag fick sånglektioner en halvtimme i veckan och på den korta tiden skulle man sjunga både klassiskt, teknikövningar och arior, och afro (rock/pop/m.m.) Så det var intensivt. Vi hade också två prov per termin då vi skulle visa våra framsteg. Sångpedagogerna på Berklee jobbar efter den modellen men med sina egna personliga metoder, så det var nyttigt att byta lärare efter en termin för att få andra infallsvinklar. Jag upplever det som lite annorlunda än här i Sverige, för här finns ibland en uppfattning om att man ska vara antingen klassisk eller afro. Alla filosoferar inte så, men det bli lätt att man hamnat i ett fack när man väljer inriktning på olika skolor här.

Intressant. Fick du med dig något/några extra bra sångkunskaper eller -insikter från din tid på Berklee?

På Berklee finns en grundtanke om den hela rösten, som ska kunna sjunga allt, både klassiskt och andra genrer. Det har jag anammat och tror på. Min egen sång utvecklades mycket genom att jag sjöng mer klassiskt!

Tänkvärt, tycker jag! Men en helt annan fråga: vad är ditt bästa sångminne?

Oj, det var svårt. Jag har så många bra minnen från sommarsångkurser som jag har varit på uppe på Framnäs folkhögskola när jag gick gymnasiet. Där lärde jag mig så otroligt mycket som jag har med mig än idag!

Och hur värmer du själv upp? Det kan vara intressant för sångintresserade att få veta hur en sångpedagog själv gör!

Jag stretchar och sträcker mycket på mig för att få igång kroppen, och så masserar jag mina käkar och halsmuskler för att minska mina spänningar. Väcker stödet och släppet med några enkla andnings- och stödövningar. Sen går jag vidare till att långsamt väcka rösten med rullande R och läpprullningar i olika lägen. Skalövningar och glidande glissandoövningar för att mjuka upp hela röstregistret är skönt att hålla på med några minuter. Sen gör jag oftast en rörlighetsövning (”wail-övning”) som avslutning.

Tack för de bra tipsen, det kan hjälpa många på traven när de ska värma upp på egen hand! Skulle du även kunna ge ”tre snabba tips” till den som vill bli en bättre sångare?

Tänk på hur du andas, har du kontakt med sitt stöd och släpp?
Var lyhörd för vad din kropp vill säga dig, är du spänd någonstans, vad kan du göra för att minska spänningarna?
Sjung sånt som tilltalar dig!

Bra tips! Har du själv någon/några sångidoler eller -förebilder? Eller favoritsångare kanske?

Rachelle Ferrell är en av mina favoriter, hon har en så gymnastisk röst och när hon sjunger tänker jag ofta på en gymnast eller trapetskonstnär som svingar sig mellan olika höjder och djup. Häftigt!
Jag gillar Freddie Wercury väldigt mycket. Sångare som sjunger rock/pop riktigt bra men som är klassiskt skolade, antingen röstligt eller på ett annat instrument, i grunden är väldigt kul och intressant!

Håller med! :) Så avslutningsvis; vilken är din favoritlåt just nu?

Running back för more från musikalen ”Blondel” i Elaine Paiges tolkning.

Den får vi kolla in..! Tack Anneli för pratstunden och ha en jätteskön sommar!

Sångpedagog Helene Ek Bane2014:s allra första ”Månadens sångfågel” är Helene Ek Bane som är verksam i Alingsås. Helene driver Sångfokus, som erbjuder ett helt gäng olika verksamheter och tjänster inom sångundervisning.

Hej Helene! Kan du inte berätta lite om Sångfokus? Varför startade du verksamheten, och vad är Sångfokus ”vision”?

Jag startade Sångfokus när jag var mammaledig med mitt andra barn. Jag hade tänkt på att starta eget en lång tid men hade inte riktigt hittat formen för hur jag ville ha det. Jag hade/har en halvtidstjänst som musiklärare på ett högstadium i Alingsås som jag kombinerade med sångelever inne i Göteborg några kvällar i veckan. Att starta eget blev helt enkelt ett sätt att slippa pendlingen och få mer tid för familjen.

Kul! Och var håller Sångfokus till?

Dels hyr jag en aula för körsång och gruppundervsning – i övrigt är jag hemma. Min snälla man har byggt och isolerat ett rum som jag får husera fritt i.

Wow, det var inte dåligt! Det låter skönt att kunna undervisa hemma på ett bra sätt.
Vad skulle du säga är ”din grej” som sångpedagog?

Jag är expert på blockeringar och prestationsångest själv och har tagit god tid på mig att släppa dem. Den kunskapen har visat sig hjälpsam i arbetet med många sångelever (tyvärr). Det finns en väg ur begränsningarna och det försöker jag verkligen förmedla.

Intressant. Så hur tänker du då när du möter en sångelev för första gången? Så att den ska känna sig avslappnad?

Jag brukar bjuda på lite te och ta god tid för att prata lite innan vi kör igång. Om eleven är väldigt nervös brukar jag sjunga med den första stunden så att den hittar en trygghet i situationen.

Kan du ge ”tre snabba tips” till den som vill bli en bättre sångare?

Om man dansar/rör sig samtidigt som man sjunger sig avleder man många gånger eventuella blockeringar och spänningar. När det kommer till sång så är ju behoven väldigt individuella men det är ett tips på en möjlig quickfix.

Bra tips!
Har du själv några sångidoler eller favoritsångare?

Ja, många! Några som berör lite extra är bland annat Eva Cassidy, Adele, Rene Fleming och Joey Tempest.

Avslutningsvis; vilken är din favoritlåt just nu?

Hjälp, jag hinner inte lyssna så mycket på musik för egen del just nu. Barnen har, som väl är, släppt intresset för att bara ha Cara Mia på spellistan det senaste året. Ensidigheten gjorde mig lite tokig! Ha, ha! Jag gillar Adele och Pink väldigt mycket just nu men har ingen särskild favorit…

Tack Helene för din tid!

Här kan du besöka Helenes sångpedagog-profil.

Josefin-ErikssonSångpedagog.se:s andra Månadens sångfågel är Josefin Eriksson som är sångpedagog i Stockholm.

Vad är ”din grej” som sångpedagog?

För mig ligger fokus på att ta fram varje elevs unika förmågor och röst och hjälpa dem framåt till ett genuint uttryck. Varje elev är unik så varje lektion ser olika ut.
Jag går olika sångteknik kurser och utifrån dessa gör jag mitt eget undervisnings sätt. Jag plockar lite från CVT, lite från Estill samt från Marie Bergmans Tonbildning m.m. Jag vill inte ”låsa” mig vid en bestämd teknik.

Var håller du till när du undervisar?

Jag undervisar i min lokal på Gärdet, bara 10 meter från T-banan.

Hur tänker du när du möter en ny sångelev för första gången, inför er första lektion tillsammans?

Jag frågar om bakgrund samt vad den personen vill få ut av sitt sjungande. Utifrån elevens behov planerar jag lektionen.

Kan du ge tre snabba tips till den som vill bli en bättre sångare?

Slappna av. Ha tillit till din egen kropps signaler: gör något ont så lyssna på det. Vi är alla unika så det är en tillgång att lära sig lyssna på sin kropp. Njut och släpp taget om hur du vill att det ska låta (till en början) och gå in i uttrycket och texten.

Har du någon/några sångidoler eller -förebilder? Eller favoritsångare?

Jag tycker om Rachelle Ferell och Diamanda Galas därför att de känns helt fria i sitt uttryck. Allt är möjligt och tillåtet inser man när man lyssnar på dessa sångerskor. Jag tycker också mycket om Barbro Hörberg och hennes förmåga att berätta sina texter.

Och avslutningsvis; vilken är din favoritlåt just nu?

Min favoritlåt just nu är ”How do you keep the music playing” av Michel Legrand.

Eleonor Ågeryd, sångpedagog i StockholmSångpedagog.se:s allra första Månadens sångfågel är Eleonor Ågeryd, verksam som både sångerska och sångpedagog i Stockholm och resten av landet. Jag som driver sångpedagog.se, Emma, ställde några nyfikna frågor till Eleonor:

Vad är ”din grej” som sångpedagog, vad utmärker dig?

Jag vill ge mina elever en verktygslåda av kunskap. Jag har själv under årens lopp samlat på mig övningar och kloka ord från sångpedagoger i en bok. Det är guld värt! Man blir aldrig fullärd och alla, även jag, behöver ett annat öra ibland för att bli fullt medveten om hur man behandlar sina stämband i sin (dagliga) sång.

Var håller du till när du undervisar?

Just nu håller jag till hemma i Nacka. Sedan åker jag runt i landet till olika skolor och körer och håller workshop med dom. Jag är den frilansande sångpedagogen.

Vad spännande :) Men hur tänker du då, när du möter en ny sångelev för första gången, inför er första lektion tillsammans?

Jag är nyfiken på vem det är jag möter och vill lära känna elevens bild av sin röst innan vi börjar jobba. Jag vill höra röstens personlighet och känna efter på vilket sätt jag kan hjälpa eleven att skapa ännu en klarare bild av just den rösten. Samtidigt som jag är noga med att alla ska ha kunskap om vad som är bra och dåligt för stämbanden och vara medvetna om HUR de sjunger och vad de kan variera för att få en mer elastisk röst.

Det låter klokt. Från det till något helt annat; vad är ditt bästa sångminne?

Oj, det är flera!

Jag fick sjunga med mina förebilder i Gals ´n Pals (Svante Thuresson, Lena Willemark, Monica Dominique, Bosse Andersson, Kerstin Bagge och Gillis Broman) på Mosebacke 2005. Det var stort!

I våras så stod jag i Björn och Bennys studio och spelade in sången till invigningen av Eurovision Song Contest 2013 ”We write the story”. Då blev jag ”starstruck”! Och nervös. Men Benny var så avslappnad och vi hade alla så roligt tillsammans så det släppte och jag kunde sjunga och njuta av det.

Jag har gjort så många roliga saker genom åren… Sjungit kör på skivor med Kalle Moraeus, Tommy Körberg. Körat till Orup, Lena Philipsson, Salem al Fakir, September, Lisa Nilsson. Listan fortsätter… Jag är väldigt glad och tacksam över att jag får jobba med det jag älskar!

Wow vad kul! Då blir jag nyfiken – tror du att ditt yrke som sångerska och musiker påverkar hur du är som sångpedagog? I så fall hur?

Ja, det påverkar nog väldigt mycket. Jag vet ju att när man ställer sig på scen så får man ytterligare energi och det är positivt samtidigt som det kan skapa problem när man bli för ”övertänd”. Många av mina elever är själva inom branschen och jag tror de känner stor trygghet och inspiration i mig och det jag gör som sångpedagog liksom som sångerska/artist.

Hur värmer du själv upp inför ett gig?

När jag var yngre så slarvade jag ofta med uppvärmning, men åldern gör oss alla visare. Nu är jag noga med att värma upp ordentligt. Först talrösten, bröstklangen, huvudklangen och så en mix av de alla. Trots att jag själv mest sjunger inom afrogenren så älskar jag fortfarande de klassiska sångövningar jag fått av många av mina sångpedagoger. Sångteknik är något som ska ses som grundläggande kunskap för att lära känna sina egna stämband och kunna hantera dagar när man inte är på topp. Det handlar inte om man sjunger klassiskt eller afro, sångteknik är grunden för alla genrer.

Så sant. Kan du ge ”tre snabba tips” till den som vill bli en bättre sångare?

Gå och ta några sånglektioner! Eller börja sjung i en kör. Vi behöver alla en sångpedagog som hjälper oss, även jag.

Ja, då får man helt enkelt kontakta dig eller någon annan duktig pedagog då!
Har du någon/några sångidoler eller -förebilder? Eller favoritsångare?

Jag har favoritsångare som är väldigt olika varandra röstmässigt. Jag älskar det Elvis Costello förmedlar med sin röst, sitt uttryck. Samtidigt som jag tycker att Celine Dion är en fantastisk sångerska. Dom två är verkligen varandras motsatser! När jag vill lyssna på något som får mig att må bra då återkommer jag till Ella Fitzgerald, den första sångerskan jag föll för. Men de finns många jag beundrar och gärna lyssnar till.

Och avslutningsvis; vilken är din favoritlåt just nu?

Just nu förbereder jag julkonserter och lyssnar på Nat King Cole´s julinspelningar, Sarah Dawn Finer´s ”Winterland”-album m fl. Just idag rullar Happy New Year (Abba) och I always cry at Christmas (Richard Page).

Då får jag önska dig lycka till med jul-repen och tacka så mycket för att sångpedagog.se:s besökare fick chansen att lära känna dig lite bättre!

Har du sett det här klippet av ”That’s what friends are for” med Stevie Wonder, Dionne Warwick, Whitney Houston och Luther Vandross (vilken kvartett sen!)? Skulle väl kunna kvalificera in sig i kategorin ”Wail-VM”. I det här fallet tycker jag (administratör Emma) att det är magiskt, även om jag inte är något wail-fan annars. Vad säger ni andra?

PS. Om du inte orkar se hela klippet så måste du åtminstone höra Luther Vandross klassiker vid 3.17…